(Projekt financován Evropským sociálním fondem
v ČR, CZ.1.07/1.1.00/14.0040)
hl. řešitelka: |
Kristina Kaiserová |
|
|
Ideový
záměr na zpracování filmových dokumentů pro projekt
Patriotismus – nacionalismus – národovectví v českých zemích
(s odkazy na druhý díl: Nacionalismus, jeho formy a symboly ve druhé pol. 19. a
počátku 20. stol.)
Vyhotovili: Jiří Maryško, Martin Krsek
Základní rámec pro vizualizaci:
Vzhledem
k nedostatku dynamických ilustračních materiálů k tématu (dobové filmy,
fotografie, obrazy), což zejména platí k prvním třem dílům, volíme formu
vizuálně atraktivní „náhražky“. Tedy ilustrační materiály si vyrobíme sami!
Musíme ale zvolit takovou formu, která nebude působit lacině, trapně a přitom
zůstane pro výrobu jednoduchá. Jinými slovy, nepůjdeme cestou digitálních triků,
neb na dokonalé zpracování nemáme peníze ani vybavení a nedokonalému animáku by
se náš 3Dfilmy zhýčkaný dětský divák zle vysmál (o jeho smích samozřejmě
stojíme, ale ne právě o tento).
Musíme
být originální tak, aby nám divák odpustil použité v principu primitivní
prostředky. Chceme překvapit, poučit, rozesmát a především zaujmout. Konkrétně
jsme zvolili formu kombinace animovaného a hraného filmu. Animační část stojí na
práci s jednoduchými papírovými vystřihovánkami s komiksovým nádechem, které
pomocí záběrů kamery nabudou potenciálu 3D kulis. Ve hrané formě vstupuje do
děje průvodce a dobové postavy v kostýmech.
Ukázka:
Kamera
prolétává vystřiženou a namalovanou krajinou z papíru, mezi stromy se zjeví
majestátní hora Říp s rotundou na svém vrcholu, vše se snaží působit
velkolepě,smrtelnou vážnost podtrhává dramatická hudba, když tu náhle obří nůžky
střihnou do hory Říp a kus jí ušmiknou (základní kámen pro Národní divadlo).
Divák poznává, že všechno jsou jen miniaturní kulisy podlepené špejlemi, že jde
o hračku v rukou našeho průvodce.
Hraná
část stojí na průvodci, který bude představovat badatele, více nadšeného než
vzdělaného, komického vzhledu a vystupování. Stříhá do starých kronik a z
vystřihovánek rekonstruuje minulost. Pohlíží na ni ale úhlem dnešního člověka
(vlastně tím i pohledem vlastním našemu divákovi), tím vzniká mnoho roztomilých
nedorozumění a zároveň prostoru vysvětlit dobové poměry. Badatel režíruje scénky
s dobovými osobnostmi hranými výraznými typy herců, kteří jsou pro
srozumitelnost opatřeni komiksovými popisky (šipka se jménem a charakteristikou
dotyčného). Pak naslouchá jejich rozhovorům a nechá se od nich poučit, či naopak
bezelstně odkrývá dobové nešvary.
Ukázka: Karel Sabina sepisuje seznam dárců na výstavbu Národního divadla a
nahlas si libuje: „Mařka Vomáčková, vdova je, pět dětí sama vychovává a celé dva
krejcary dala!“ Pak další řádek brumlá pod fousy: „Hrabě Nostitz 100 zlatých –
provokatér jeden, ani česky pořádně neumí, a to si říká český vlastenec“.
Průvodce se Sabiny může zeptat, proč prostě jednoduše nepožádali o dotaci
z Evropské unie a dostane vysvětlení dobových poměrů, atmosféry národního
nadšení apod.
Rozhovory
budou sice vykonstruované, ale na základě historických faktů čerpaných
z podkladů zpracovaných odbornými garanty jednotlivých kapitol. Nepůjde tedy o
překrucování dějin, jen jejich zjednodušení a především „oživení“.
Zpět
|