V SOUČASNÉ
DOBĚ PŘIPRAVUJEME NOVOU PODOBU TĚCHTO INTERNETOVÝCH STRÁNEK
(Projekt financován Evropským sociálním fondem
v ČR, CZ.1.07/1.1.00/14.0040)
hl. řešitelka: |
Kristina Kaiserová |
|
|
Proč tento projekt?
Problematika
extrémních forem nacionalismu patří v současnosti k nejzávažnějším hrozbám
evropského kontinentu - v souvislosti s ekonomickou krizí a rostoucím sociálním
vyloučením některých skupin obyvatelstva dochází k radikalizaci názorů i
politických postojů, což dokazuje řada neonacistických akcí (pochodů) posledních
měsíců, z nichž velká část proběhla na severu Čech. Nárůst pravicového
extremismu v posledních letech konstatují významné dokumenty státních i
nestátních organizací, kupř. "Informace o problematice extremismu na území ČR v
r. 2007" (Ministerstvo vnitra), "Zpráva o stavu lidských práv za rok 2008 v ČR"
(Úřad pro demokracii, lidská práva a pracovní záležitosti, Ministerstvo
zahraničí USA) i "Výroční zpráva 2008" (Amnesty international ČR).
Trestné činy s
extremistickým podtextem páchají převážně mladí lidé - ve věku od 15 do 20 let
(více než 30 % případů) a od 21 do 29 (dalších 22 %) (viz "Informace o
problematice extremismu na území ČR v r. 2007", s. 8). Velmi účinným nástrojem
je proto vzdělávání, rostoucímu extremismu lze úspěšně čelit především podporou
vzdělanosti nejmladší generace žáků SŠ. Tento projekt chce nabídnout účinný,
snadno dostupný a především zajímavě pojatý vzdělávací materiál, který by
pedagogům a jejich žákům skrze dokumentární film osvětlil základní mezníky ve
vývoji nacionalismu od středověku až po současnost, nastolil zásadní otázky i
jejich řešení, a tak jim předal znalosti potřebné k tomu, aby byli schopni čelit
hrozbě populismu a zjednodušujícího pohledu na svět, jehož obětí se stávají
právě lidé s nedostatečným vzděláním v této problematice.
Komu je projekt určen?
Cílovou skupinou projektu jsou žáci středních škol po celé ČR, jejich
prostřednictvím pak i pedagogové s aprobací dějepis a společenské vědy, ale i
český jazyk a literatura, resp. cizí jazyky, zeměpis ad. Obě zmiňované cílové
skupiny se ocitají v okamžiku, kdy potřebují vhodně zpracované vzdělávací
materiály, které by vyhovovaly jak aktuálním proměnám historického a
společenského vývoje a reagovaly na nové společenské hrozby, tak i reflektovaly
proměny metodik související s kurikulární reformou, v nelehké situaci. Ačkoli
multimediálních a zejména filmových pomůcek již existuje celá řada, tento
projekt se chce posunout dál: bude pracovat výhradně s archivními (textovými,
zvukovými i obrazovými) materiály, včetně zahraničních, které vhodnou formou
zpřístupní žákům SŠ v autentickém dokumentárním filmu. Na seminářích s vybranými
školami pak uvede do praxe metodickou oporu k práci s dokumentárním filmem,
naučí s touto pomůckou pracovat žáky i jejich pedagogy, a všem tak usnadní výuku
a získávání nových poznatků, resp. utřiďování získaných vědomostí do celkového
pohledu na společnost, politiku, média atd. V rámci projektu budeme
bezprostředně pracovat se 150 žáky (5 školních tříd) a s 15 jejich pedagogy (5 x
3 učitelé). Výstupy projektu - DVD s filmem a metodickou příručku - však zdarma
rozešleme do 100 vybraných základních a středních škol a zároveň ji zpřístupníme
na webu ÚSGS, čímž zasáhneme velmi širokou odbornou veřejnost.
Jaké jsou cíle projektu?
Cílem projektu
je podpora zvyšování kvality vzdělávání na SŠ a usnadnění implementace
kurikulární reformy prostřednictvím obohacení nabídky výukových materiálů z
oblasti historicko-společenské. Tohoto cíle má projekt dosáhnout vytvořením 6
dílů vzdělávacího dokumentárního filmu s tematikou patriotismu, nacionalismu a
národovectví v českých zemích, který objasní základní etapy vývoje nacionalismu
od protonacionalismu ve středověku do aktuálních forem se zaměřením na
definování příčin vziku extremistických národoveckých forem. Pozornost bude
rovněž věnována proměnnosti symboliky, která v této oblasti hraje výraznou roli
a často je velmi těžko identifikovatelná, přičemž sami uživatelé mnohdy užívají
její pozměněnou, popřípadě deformovanou podobu. Pro názornost dokumentu budou
také využity různé formy propagandy extrémistického národovectví (zvukové
záznamy, písemné dokumenty...). Film bude doplněn o metodickou příručku pro
pedagogy dějepisu, společenských věd a dalších příbuzných oborů.
Jak budou dokumentární filmy vypadat?
V rámci
projektu bude realizováno 6 patnáctiminutových dokumentárních filmů, jejichž
témata jsou následující:
1.
Protonacionalismus ve středověku po rané formy moderního nacionalismu
2.
Nacionalismus, jeho formy a symboly ve druhé polovině 19. a počátku 20. století
3. Geneze
extremistických forem nacionalismu koncem 19. a ve 20. století
4. Propaganda a
symboly extremistických forem nacionalismu v dějinách
5. Formy a
obsah aktuálního nacionálního extremismu
6. Propaganda a
symboly aktuálního nacionálního extremismu
Řešitelský tým projektu
Nositelem
projektu je Ústav slovansko-germánských studií (ÚSGS), katedra historie, katedra
germanistiky a katedra politologie a filozofie Filozofické fakulty Univerzity
J.E.Purkyně (UJEP), což zajistí jak vysokou odbornou, tak i didaktickou úroveň
výstupů projektu, včetně integrace příhraničního česko-německého kontextu.
Zpět
|